Jumaat, 10 Oktober 2014

Pemandu Berhemah

Teks: norazitaadnan
Foto: carian geogle

Hari ini di kem telah laksanakan satu program Jabatan Keselamatan Jalan Raya yang telah diwajibkan kepada semua pelatih. Secara tidak langsung berpeluang untuk mengetahui tentang peraturan-peraturan dijalan raya. Dahulu memang tak pernah ambil tahu bab kereta ini. Sangkaan saya tak mampu untuk memandu kereta disebabkan kurang keyakinan diri. Walaupun begitu tersemat juga dihati untuk mempunyai kereta sendiri dan memandu sendiri.

Tidak menyangka matlamat saya telah tercapai setelah 5 tahun telah mendapat lesen baru yakin untuk memandu itupun hanya dari Muadzam Shah ke Keratong. Sebenarnya masih ada perasaan takut untuk memandu. Baru sahaja mendapat keyakinan untuk memandu, berlaku peristiwa yang tidak diingini iaitu kemalangan yang tidak disengajakan. 

Sekali lagi hilang keyakinan apabila kereta yang dipandu terbabas ke tebing jalan. Kereta yang dipandu tidak berjaya memotong lori, disebabkan ketidakyakinan dan keadaan kelam kabut. Namun begitu saya bersyukur kerana tuhan masih memberi nyawa yang panjang, walaupun pada waktu itu  tulang rusuk retak dan kereta remuk disebabkan berlanggar dengan pokok. 

Selepas daripada kemalangan tersebut saya menjadi kurang yakin dan fobia dengan lori. Selama 2 tahun juga saya tidak memandu. Lama masa yang diambil untuk membina semula keyakinan. Atas dorongan dan sokongan suami serta diri sendiri akhirnya saya berjaya membawa semula kereta. Alhamdulillah sehingga kini saya mampu membawa kereta ke bandar Kuantan dan Segamat.

Setelah dapat membawa kereta yang lebih jauh daripada Muadzam baru tergerak hati untuk mengambil tahu lebih berkaitan kereta dan peraturan di jalanraya. Antara petua yang diberikan kepada para pelatih dan juga jurulatih yang terlibat. Secara tidak langsung kita semua sebagai pengguna jalan raya patut mengambil tahu walaupun kita tidak memandu  secara tidak langsung.





























Sebagai rakyat Malaysia kita mesti menjadi pemandu berhemah untuk mengurangkan kadar kemalangan yang dianggarkan meningkat setiap tahun. Semasa memandu ingatlah orang yang tersayang dan mengguna petua yang telah digarapkan oleh JKJR untuk dijadikan panduan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan