Khamis, 9 Oktober 2014

Cita-cita atau Matlamat Hidup?

Teks: norazitaadnan
Foto: carian geogle


Kebiasaan setiap petang Khamis semua jurulatih akan diberikan tugas untuk berjumpa dengan mente masing-masing. Pada masa ini kami akan berkongsi cerita atau masalah yang berkaitan dengan mente masing-masing. Kebiasaan pelatih akan mencari jurulatih yang dia selesa untuk berkongsi masalah. Jadi tiada paksaan untuk berkongsi sekiranya mereka percaya kepada jurulatih tersebut. 

Sekiranya tiada masalah kami akan berkongsi cerita. Minggu ini kami berkongsi berkaitan dengan cita-cita bermula daripada kecil sehingga umur sekarang ini. Apa cita-cita yang terlintas difikiran untuk dijadikan sebagai matlamat hidup yang perlu dicapai. Secara keseluruhan cita-cita berbeza bila meningkat umur dari kecil hingga dewasa.

Begitu juga dengan saya dahulu mempunyai cita-cita yang berbeza-beza dari kecil lagi. Pada umur saya 6 tahun saya bermula dengan bercita-cita untuk menjadi seorang cikgu. Saya telah menjadikan guru tadika saya sebagai idola kerana berjaya menjadikan anak muridnya pandai mengenal huruf dan membaca. Masa itu terasa seronoknya bila besar nanti dapat menjadi seorang cikgu dan dapat mendidik anak bangsa. Setelah meningkat sehingga darjah 5, cita-citaku masih sama sebagai seorang cikgu. Rakan sekelas juga selalu panggil saya dengan gelaran "cikgu ketot" yang disebabkan ketinggian saya yang paling rendah dikalangan mereka dan sentiasa memberi arahan seperti seorang cikgu. Kerja ini dipandang mulia oleh masyarakat. Masyarakat memandang mulia kerja ini dan gelaran cikgu sampai ke mati. Sekurang-kurangnya anak murid akan sentiasa mendoakan kebaikan untuk cikgu-cikgunya.


Bila umur meningkat ke11 tahun cita-citaku telah berubah hendak menjadi wartawan. Pada masa itu saya minat dengan Majalah 3 yang dihoskan oleh Wan Zaleha Radzi. Saya berminat dengan cara penyampaiannya yang bersahaja, berkeyakinan dan nampak beliau seorang yang bermaklumat. Seronokkan jadi wartawan boleh pergi ke mana sahaja yang akan di jadikan bahan untuk setiap minggu. Boleh melancong ke seluruh negara atas tiket bekerja. Boleh pakai pakaian mengikut keinginan kita. Namun begitu, itu hanya angan-angan sahaja. Boleh atau tidak saya hendak menjadi wartawan, dengan tiada keyakinan dalam diri. Menaiki bas pun saya takut, sebabnya takut hendak tekan loceng. Kelakar pula bila ingat masa kanak-kanak. 

Perubahan berlaku lagi dalam menetapkan cita-citaku bila masuk ke sekolah menengah. Saya kembali untuk menjadi seorang cikgu. Mungkin di dalam jiwa ini lebih berminat kepada seorang cikgu. Sekali lagi, saya menjadikan cikgu Bahasa Melayu saya sebagai idola pada masa itu. Cara mengajarnya berbeza dengan cikgu-cikgu lain. Beliau menggunakan tv dan radio sebagai alat bantu mengajar untuk menarik minat pelajarnya. Mengkaji lagu dan cerita P.Ramlee. Seronokkan kalau semua cikgu berfikiran macam cikgu SuMesti semua pelajar tidak jadi ponteng kelas sebab berminat dengan kelas yang dibuat. Rindu pula masa untuk sekolah, hakikatnya masa tidak boleh berputar semula.


Bila masuk universiti cita-cita saya sekali lagi berubah untuk menjadi seorang tentera. Seorang tentera mesti mencukupi berat badan dan ketinggian yang telah ditetapkan. Namun aku tidak berputus asa tetap pergi mencuba untuk temuduga masuk PALAPES yang dilakukan di universiti. Belum lagi masuk awal-awal lagi dah kena tolak. Berat badan kurang sangat. Namun begitu semasa di universiti kawan-kawan saya terdiri daripada PALAPES. Seronok berkawan dengan mereka yang tidak pernah mengambil hati semasa bergurau. Namun begitu saya masih berusaha juga untuk menaikkan berat badan dengan mengambil makanan berat pada lewat malam. Kononnya ikut petua kawan-kawan yang memberi harapan agar saya dapat meningkatkan berat badan saya. Setelah sebulan saya amalkan berat badan masih tetap sama tetapi rakan sebilik saya yang kelihatan membesar.


Saya kecewa dan terus tukar cita-cita untuk menjadi seorang yang mahir dengan komputer. Pada masa ini saya amat berminat dengan pengaturcaraan. Masa di universiti saya memang mengambil jurusan teknologi maklumat. Ditambah dengan sokongan rakan-rakan dan pensyarah untuk meneruskan pengajian. Walaupun pada masa tersebut ramai rakan-rakan yang mengambil jurusan yang sama telah bertukar kepada Teknologi Maklumat dengan pendidikan. Memang le sebelum ini saya berminat untuk menjadi seorang cikgu, tetapi atas nasihat pensyarah saya tetap meneruskan pengajian saya. Keputusan dibuat berdasarkan minat dan nasihat orang lain. Pada masa itu terlalu minat dalam bidang pengaturcaraan kerana mendapat kepuasan bila dapat melaksanakan satu program yang dilakukan. Kepuasannya tidak boleh diceritakan pada orang lain. Setelah habis praktikum, kami mempunyai kumpulan untuk melaksanakan projek IT. Namun disebabkan berpecah kumpulan tersebut, maka tidak berlaku apa yang diinginkan.


Setelah gagal dengan projek IT rakan saya yang bekerja sebagai kerani sekolah ada menawarkan untuk saya menjadi seorang cikgu. Walaupun bukan menjadi cikgu tetap saya terus sahaja menerima pekerjaan tersebut. Sudah ada minat dan peluang maka saya mengambil ianya sebagai satu pekerjaan sementara. Mencari pengalaman yang berharga untuk seorang 
pekerja yang baru sahaja menapak di alam pekerjaan. Pada masa ini ramai dikalangan rakan saya telah menjadi seorang cikgu yang tetap t tetapi saya tetap juga tiada peluang. Mungkin ada hikmah disebalik apa yang berlaku. Akhirnya saya mengambil keputusan untuk menjadi seorang Jurulatih PLKN walaupun jawatannya berbeza dengan apa yang dicita-citakan tetapi kami tetap di panggil "cikgu". Saya merasakan kepuasan dengan pekerjaan yang saya lakukan sekarang ini. Sudah banyak pengalaman yang saya perolehi dengan bekerja seagai jurulatih dan pernah berkhidmat dipelbagai kem. Pengalaman ini suatu yang berharga untuk saya. Saya juga telah memperolehi apa yang saya cari selama ini iaitu sebuah "keyakinan".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan