Isnin, 20 Oktober 2014

Jimat Dengan Menabung

Teks: norazitaadnan
Foto: carian geogle

Setiap hari berulang dari tempat kerja ke rumah yang mengambil masa 90 minit untuk berulang. Bila dah berulang kena fikirkan duit minyak, duit penyelenggaraan setiap bulan, duit belanja harian. Hari ini pergi pulah pusat perkidmatan EON di Segamat. Masih mengguna duit. Setiap hari menggunakan duit. Duit asyik keluar sahaja tapi bila duit nak masuk. 

Masa ini kena berfikir macam mana hendak buat agar duit tidak hanya keluar. Apa cara harus dilakukan untuk berjimat. Hendak dapatkan duit sukar berbanding untuk menghabiskan. Tetiba teringat dengan pepatah melayu "sikit-sikit lama-lama jadi bukit". Ibu bapa juga sentiasa ingatkan anak-anak supaya menyimpan duit di masa senang. Agar dapat membantu di masa susah. 

Menyimpan duit juga perlu berdisiplin agar dapat menabung untuk kepentingan diri sendiri dan juga keluarga. Macam-macam cara kita tengok orang menabung. Sekurang-kurangnya kita boleh meniru cara yang berkesan untuk menabung. Kadang-kadang kita rasa remeh cara yang kawan-kawan kita buat dengan menyenaraikan perbelanjaan bulanan untuk berjimat. Dengan cara ini kita dapat mengetahui berapa perbelanjaan bulan kita.

Cara untuk menambahkan tabungan anda.


1. Menyimpan wang syiling.
Kebiasaan kita beli barang sentiasa berbaki duit syiling yang boleh disimpan di dalam tabung. Cara yang biasa kita akan lakukan. Begitu juga dengan anak-anak yang sentiasa diterapkan dengan budaya menyimpan. Hampir semua barang yang kita beli harga bukan bernilai genap seperti RM1, RM10 atau RM50. Kebanyakan berbaki syiling semasa kita membuat pembayaran seperti RM1.50 atau RM10.50. Baki inilah yang kita akan simpan di dalam tabung. Bila sudah banyak baru kita akan menyimpan di dalam akaun kita.

2. Pendapatan tambahan.
Sentiasa berfikir untuk mencari pendapatan tambahan supaya dapat menambah tabungan. Menambah pendapatan bermaksud kita boleh menambah duit tabungan kita. Cubalah untuk berniaga secara kecil-kecilan sama ada secara "online" atau "offline" dan menjadi konsultan sebagai langkah awal. Lama kelamaan sekiranya kita konsisten, insyaalah kita akan berjaya.

3. Lebihan wang perbelanjaan bulanan.
Setiap bulan, kita akan mendapat gaji daripada majikan pada tarikh yang sama setiap bulan. Pastikan sentiasa memeriksa duit lebihan perbelanjaan agar dapat menyimpan dan memberi penghargaan pada diri sendiri disebabkan kurang perbelanjaan pada bulan tersebut. Secara tidak langsung duit ini juga boleh ditambah dalam tabungan. Sentiasa amalkan supaya tabungan sentiasa bertambah.

4. Kenaikan gaji tahunan.
Setiap majikan pasti memberi kenaikan gaji untuk pekerjanya untuk memberi ganjaran supaya produk atau perkhidmatan sentiasa meningkat setiap tahun. Walaupun ada kenaikan gaji, tidak bermaksud kita perlu membelanjakan dengan sesuka hati. Kita perlu menyenaraikan semula perbelanjaan dan simpanan yang perlu kita lakukan. Disamping tidak melupakan ganjaran untuk diri sendiri setelah penat bekerja.

5. Bonus tahunan atau duit ganjaran.
Setiap orang pasti bergembira apabila mendapat duit bonus atau ganjaran. Tapi tidak bermaksud kita perlu menghabiskan duit tersebut. Buat senarai juga dan memastikan duit bonus atau ganjaran ini dapat disimpan untuk menambah duit tabungan. Contoh kita akan memberi ganjaran pada diri sebanyak 10% dan menyimpan 90% daripada duit bonus tersebut.

6. Bersedekah dan membayar zakat.
Kita selalu dengar di dalam ceramah agama bahawa pendapatan yang kita dapat bukan hak kita sepenuhnya. Jadi, jangan kedekut untuk memberi sedekah dan membayar zakat. Agar kita sentiasa dimurahkan rezeki oleh Allah S.W.T. Namun begitu perlu beringat lebih afdal sekiranya kita bersedekah kepada kaum keluarga kita terlebih dahulu.


Dalam masa kenaikan barang dan minyak di Malaysia, kita sebagai rakyat perlu berfikir panjang untuk berhutang agar pendapatan tidak melebihi hutang yang ada. Berfikir pelbagai cara untuk mendapatkan pendapatan tambahan serta tidak mengharapkan daripada satu punca pendapatan sahaja.

************************************


Tiada ulasan:

Catat Ulasan