Jumaat, 10 Oktober 2014

Kos Hidup Bertambah, Hutang Masih Belum Surut.

Teks: norazitaadnan
Foto: carian geogle


Matlamat masih belum tercapai, kononnya baru hendak langsaikan hutang PTPTN. Minggu lepas sudah dikejutkan dengan kenaikan minyak sebanyak rm0.20. Bila minyak naik sudah pasti barangan lain turut akan naik. Memang seperti yang dijangkakan barang sudah naik sebelum minyak naik lagi. Sebagai kakitangan awam kenaikan kos hidup amat terasa kerana mengharapkan duit gaji bulanan itu sahaja.

Petang ini kita akan dikejutkan pula dengan perbentangan "Belanjawan 2015". Adakah nasib kita sebagai rakyat golongan sederhana ini terbela? Kita yang berada di bawah ini sentiasa memikirkan duit untuk membayar hutang. Hidup kena berjimat cermat untuk sampai ke bulan hadapan pula untuk mendapat gaji. Namun begitu bila diagihkan hanya sedikit sahaja untuk belanja dapur dan barang-barang anak.

Mungkin ada hikmah di sebalik kejadian ini, tuhan hendak kita terus mengingatinya, dan sentiasa berdoa dan mendekatinya semoga berkat rezeki yang kita dapat untuk teruskan kehidupan. Walaupun saya bekerja saya terpaksa mencari duit tambahan lain demi menyara anak-anak yang sudah mula sekolah. Alhamdulillah tuhan telah ketemukan saya dengan senior sekolah dahulu, secara tidak langsung saya dapat berkenalan dengan ahli kumpulan ABDR. Terima kasih tuhan, murahkan rezekiku anak-anakku dan keluargaku. Dengan sentiasa mengamalkan doa ini saban hari:


Kebiasaan berulang-alik ketempat kerja membuatkan terfikir untuk lebih berjimat dan berulang sekali sekala apabila bekerja. Anak-anak pun sekali sekala dapat berjumpa. Mula terfikir untuk berhenti kerja untuk membesarkan anak sendiri. Diharap dengan keikhlasan untuk belajar dan bersama dengan kumpulan ini dapat mencapai matlamat saya. Amin.

***************************************************
Apa yang kita belajar dalam kumpulan ABDR ini adalah kelas asas blog dan penulisan.
  • Menulis cara santai, tetapi masih lagi mengekalkan Bahasa Melayu formal. Ini salah satu cara menarik minat pembaca suka dan datang lagi ke blog.
  • Bina tapak awal memperkenalkan diri kepada pembaca/bakal pelanggan.
  • Belajar menulis dan latihan menulis untuk dapatkan momentum.
  • Teknik tulisan yang mempengaruhi pembaca datang dan datang lagi
  • Bergabung dengan lebih rami blogger-lebih kurang 800 blog dalam akademi, untuk membantu aliran trafik ke blog.
  • Ramai yang mahu bermula tetapi tidak tahu cara, menulis boleh dilatih jika tahu teknik yang betul.
  • Mengetahui teknik yang betul, apa yang kita suka tulis dan cara konsisten untuk terus aktif menulis di blog.
  • Sudah ada blog, tetapi sudah tidak ada idea untuk meneruskan usaha berblog.
Jika kalian berada dalam salah satu kategori di atas, boleh sertai kami dalam kelas asas blog dan penulisan. Analisa dahulu sebelum masuk kelas. Boleh pm atau mesej inbox apabila sudah bersedia

Jika berminat hubungi saya:

SMS/whatsapp: 019 9899957

Facebook: Norazita Adnan


Tiada ulasan:

Catat Ulasan