Isnin, 24 November 2014

Tips Mengajar Anak-Anak Membantu Kerja Rumah

Teks: norazitaadnan
Foto: carian geogle

Salam ukhwah untuk semua,


Bertemu lagi kita di saat ini untuk berkongsi cara menggalakkan anak-anak membantu untuk membuat kerja rumah. Secara tidak langsung kita telah memupukkan budaya tolong-menolong sejak dari mereka kecil lagi. Budaya memerlukan masa yang lama untuk diterapkan dalam diri seseorang. Dengan cara ini anak-anak akan merasakan mereka juga amat penting dalam sesebuah keluarga. Mereka merupakan sebahagian ahli keluarga yang memerlukan mereka untuk bertanggungjawab membentuk sebuah keluarga yang bahagia dan harmoni.

Di sekolah pun mereka diterapkan untuk membersihkan kelas mereka. Tidak salah sekiranya kerja-kerja ini diteruskan di rumah untuk meringankan beban kita dan secara tidak langsung mereka dapat belajar berkaitan kemahiran hidup. Kemahiran ini dapat diguna apabila mereka mula hidup untuk berdikari seperti tinggal di asrama. Sebagai ibu bapa perlu menerapkan nilai kebersihan dalam diri.

Masa cuti sekolah begini sahaja dapat kita mendidik anak-anak untuk belajar untuk mengemas rumah, menyapu sampah, mencuci pinggan dan menyusun baju-baju mereka sediri. Apabila anak-anak rajin, bebanan seorang ibu dan bapa juga dapat dikurangkan.

Tips anak-anak membantu kerja rumah

1.    Sentiasa menyuruh anak-anak melakukan kerja bersama
Apabila menyapu sampah buat bersama-sama anak. Dia akan rasa gembira apabila melihat hasil yang dibuat sendiri. Bahagikan kerja yang kh.usus untuk semua anak supaya setiap orang mempunyai peranan tersendiri di dalam rumah.

2.    Setelah selesai ibu bapa perlu memberi penghargaan.
Manusia memang suka dipuji dengan apa yang dilakukan. Begitu juga anak-anak kita, hanya dengan ucapan terima kasih pun sudah mencukupi untuk memberi penghargaan. Kadang-kadang kita terlupa untu memberi penghargaan kerana ia amat bermakna kepada seseorang yang menerima penghargaan tersebut.

3.    Mengambil masa untuk melatih.
Kemahiran hidup perlu diterapkan kepada anak-anak seawal usia 2 tahun. Dengan ini anak-anak akan ringan tulang untuk melakukan sebarang pekerjaan yang memerlukan tenaga mereka. Kebiasaan ada juga anak yang sukar untuk membantu, jadi ibu bapa perlu menggunakan kebijaksanaan untuk mereka mengikut apa sahaja permintaan kita.
           
4.    Meminta bantuan anak bukan memberi arahan.
Kebiasaan sebagai ibu kita suka membebel sekiranya apa yang kita harapkan anak-anak kita tidak membantu.  Elakkan untuk membebel kerana anak-anak akan buat tidak peduli dengan apa yang kita perkatakan. Sekiranya kita berada ditempat mereka pun kita akan menyampah.

5.    Melakukan kerja dengan menyanyi dan berlagu.
Anak-anak sekarang sudah terbiasa dengan nyanyian yang telah dipupuk semasa sekolah. Dalam pembelajaran pun diterapkan dengan lagu atau nyanyian untuk memudahkan anak-anak berminat dengan pembelajaran yang disampaikan. Begitu juga dengan kerja rumah, ibu-ibu cipta lagi untuk menarik minat anak-anak membuat kerja sambil menyanyi.


Seawal usia kakak 1 tahun lebih telah diajar untuk memasukkan pakaian kotor ke dalam bakul atau terus letakkan dalam bilik air. Apabila sekolah kakak mudah untuk mengikuti perkara lain seperti sidai pakaian sekolahnnya, membantu basuh kasut sendir dan menyapu sampah di ruang tamu. Kakak juga suka untuk membantu saya untuk mencuci pinggannya sendiri. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan