Khamis, 27 November 2014

Hutang Wajib Dibayar.

Teks: norazitaadnan
Foto: carian geogle


Salam ukhwah untuk semua,

Orang kata hidup kalau tidak berhutang tidak mampu untuk memiliki harta. Orang hidup sederhana macam saya ini mengakui apa yang diperkatakan itu adalah benar. Hendak beli kereta, hutang. Hendak beli rumah pun hutang, apa lagi kalau hendak beli tanah, lagi berhutang. Tapi kalau hutang dengan bank boleh pula dibayar. Sampai bila hendak berhutang?

Setiap kali gaji emak selalu berpesan, "jangan lupa bayar PTPTN sementara anak hang masih kecil". Setiap kali itu juga saya buat tidak tahu sahaja. Sudah lama sangat tidak membayar hutang PTPTN. Dulu masa gaji sedikit boleh bayar tetapi bila gaji sudah naik kenapa tidak sempat untuk membayar. Bila fikir untuk masa depan anak-anak saya pun mengambil keputusan untuk pemotongan gaji terus supaya tidak terasa pengaliran wang keluar.

Tahun lepas saya ada ke pejabat PTPTN untuk membayar dan mendapatkan perkhidmatan Ujrah. Malangnya nama saya telah disenaraihitamkan oleh pihak PTPTN. Saya berasa pelik kenapa nama saya telah disenaraihitamkan, sedangkan saya ada membauat pembayaran. Kerani di kaunter memohon maaf diatas kesilapan yang telah mereka lakukan. Namun begitu saya terpaksa membuat surat kepada pihak pentadbiran PTPTN untuk mengeluarkan nama saya daripada senaraihitam tersebut.Alhamdulillah akhirnya berjaya.

Setelah berjaya baru saya boleh buat pemotongan gaji, sepatutnya gaji saya telah dipotong pada bulan 10 tetapi pihak PTPTN masih belum membuat pemotongan. Tergerak hati untuk telefon semula ke Pejabat PTPTN Kuantan. Rupanya surat yang dihantar oleh mereka tidak sampai kepada saya dan pihak majikan saya. Bulan bila pula akan di potong bila sudah jadi begini? Jadi saya kena ambil inisiatif sendiri untuk membayar PTPTN agar tidak tertunggak.
Semoga dengan kesedaran saya ini dapat memurahkan rezeki saya anak beranak. Saya perlu konsisten membayar hutang PTPTN seperti saya membayar hutang kereta. Baru senang hidup dan rasa tenang. Mari kawan-kawan kita membayar hutang dan amalkan doa ini semoga hutang kita dapat dilangsaikan.

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan