Selasa, 9 September 2014

Sahabat Baik Sukar Dicari

Teks: norazitaadnan
Foto: carian geogle

Dalam kehidupan kita memerlukan seorang sahabat walaupun sudah berumah tangga atau masih bujang. Sahabat tidak semestinya sama agama atau pun bangsa. Kadang-kadang sahabat pun ada dikalangan yang berbeza budaya dan bangsa. Ini kerana setiap manusia mempunyai perasaan yang sama. Jadi, bila kita mempunyai sahabat perlu pandai jaga hati dan perasaan sahabat kita dan kalau berjauhan perlu bertanya khabar.

Sahabat juga sebenarnya banyak menyokong dalam mencapai matlamat sahabatnya. Jadi para remaja perlu pandai mencari sahabat yang banyak mendorong ke arah perkara positif. Saya berminat dengan tips yang ditulis dalam Majalah Remaja pada Bulan Mac 2014. Semoga perkongsian ini dapat dipanjangkan lagi kepada anak remaja Malaysia.

Antara Tips untuk memilih Sahabat:
  1. Sahabat yang baik akan sentiasa melindungi sahabatnya yang berada dalam kesusahan. Walaupun dari segi kewangan sahabat akan membantu untuk menyelesaikan. Kadang-kadang dia akan meminjamkan wang meringankan beban tanpa mengira masa.
  2. Pilihlah seorang sahabat yang sentiasa menghulurkan bantuan. Tidak kira sahabat tengah senang mahupun dalam kesusahan. Dengan hanya mendangar sahaja pun sudah dapat meringankan beban sahabat sekiranya dia mempunyai masalah. Walaupun sahabat sebenarnya tidak dapat menyelasaikan masalah tersebut.
  3. Seorang sahabat dia tidak akan menceritakan tentang keburukan sahabatnya dalam apa sahaja keadaan.
  4. Sahabat juga akan sentiasa memberi walaupun tidak meminta. Memberi di sini tidak semestinya memberi barang atau wang ringgit, meringankan beban dan menggembirakan sahabat juga dikira memberi. Dengan ini sahabat dapat mengukir senyuman walaupun dalam kesusahan dan keperitan.
  5. Sahabat baik sentiasa mempercayai antara satu sama lain dan dia memberi sokongan kata-kata atau apa sahaja perkara yang dilakukan itu benar dan sentiasa menegur dengan cara yang baik bagi perkara yang negatif yang patut dijauhi.

Kebiasaaan untuk mendapat sahabat yang baik kita memerlukan masa yang panjang untuk serasi dengan sahabat kita. Oleh itu perlu menjaga perhubungan, jangan kita tikam belakang sahabat yang sudah banyak membantu kita. Kita juga tidak perlu menjaja fitnah yang tidak pasti perkara yang dijaja tersebut betul atau sebaliknya.

Kepercayaan yang tinggi kepada sahabat juga perlu dijaga. Ini kerana dalam lumrah kehidupan kita sukar untuk mempercayai orang yang telah memusnahkan kepercayaan kita terhadapnya. Sahabat juga akan menutup keaiban dan keburukan sahabatnya yang diketahui bersama menjadi rahsia mereka.

Sahabat yang baik juga tidak suka sahabatnya seperti talam dua muka. Dihadapan sahabat baik tetapi dibelakang sentiasa cemburu, hasad dengki dan pentingkan diri sendiri. Sahabat juga tidak akan berkira apa sahaja dengan sahabatnya. Sahabat juga perlu menjaga batas pergaulan dan sentiasa menjaga hati dan perasaan. Carilah Sahabat yang baik untuk menjadi penyokong yang hebat untuk anda.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan