Jumaat, 19 September 2014

Tips Mendidik Anak Lambat Bercakap

Teks: norazitaadnan
Foto: carian geogle

Setiap ibu bapa mendambakan seorang anak. Setelah mendapat anak pasti ibu bapa mahukan anak yang ceria dan sihat tubuh badan. Ibu bapa mana yang tidak risau apabila dapat kesan bahawa anak mereka lambat bercakap. Begitu juga dengan saya, risau anak kedua sudah 4 tahun tapi masih belum boleh bercakap seperti kanak-kanak lain. Berbeza dengan kakaknya yang 9 bulan sudah pandai bercakap dan berjalan. Macam-macam usaha yang dilakukan untuk memastikan anak ini bercakap.

Pastinya ramai ibu bapa diluar sana pun sama nasib seperti saya. Kesabaran kunci utama untuk mendidik anak-anak yang lambat bercakap ini. Kebiasaan masalah ini dapat dikesan pada anak-anak lelaki. Setiap kali rujuk ke klinik pastinya memberi jawapan yang sama bahawa anak lelaki terlalu aktif yang menyebabkan anak ini tidak bercakap lagi.

Antara tips yang dilakukan untuk memastikan anak cepat bercakap adalah seperti berikut:


1. Mengajar anak dengan memperkenalkan huruf abc kepadanya, Sekiranya anak tidak boleh terima kita ajar anak membaca iqra' sekerap yang mungkin. Kanak-kanak boleh terima 10 minit pertama sahaja yang betul-betul fokus kepada pengajaran kita. 

2. Guna bahasa mudah apabila bercakap dengan anak anda supaya dia dapat mengikuti apa sahaja perkataan yang kita utarakan. Mengguna ayat yang pendek dan bermakna. Pastikan ibu bapa bercakap dengan anak bukan memberi arahan. Sekiranya dia lebih cepat untuk menggunakan perkataan Bahasa Inggeris tidak salah untuk ibu bapa mengajar anak sebut dalam Bahasa Inggeris. Disamping menggunakan bahasa badan (diajar oleh anak sendiri) untuk pemahaman anak dan ibu bapa sendiri.

3. Ulang perkataan/ayat anak dengan menambah beberapa patah perkataan supaya anak dapat dapat perkataan/ayat baru setiap hari. Contoh: "Danial hendak makan?" ooo...danial nak makan nasi ye..makan nasi". Pastikan perkataan yang kita sebut dapat disebut bersama anak.

4. Pembelajaran melalui visual sebab otak manusia sukakan gambar. Rajin bercerita dengan anak dengan menggunakan buku bergambar, kad imbasan atau video yang dapat meningkatkan peratusan deria rangsangan anak-anak. Mereka akan terangsang dan berkeinginan untuk bercakap seperti yang dilihat.

5. Memberi tindak balas segera apabila anak-anak bercakap untuk memberi dorongan kepadanya. Jangan paksa anak sekiranya anak tidak mampu untuk bercakap atau bertindakbalas pada soalan yang diberikan. Mereka memerlukan masa untuk belajar pada ketika itu.

6. Belajar sambil menyanyi dan bermain bersama mereka. Anak-anak sukakan muzik, kita buat apa yang anak kita minat untuk menarik minat mereka. Mengikut pemerhatian anak-anak yang lambat bercakap ini mengambil masa dalam 2 hingga 3 minggu untuk bercakap dan menyanyi bersama. Walaupun tidak faham apa yang dinyanyikan terus galakkan anak-anak untuk berinteraksi. 

7. Menghantar anak ke sekolah Tadika/Taska awal. Ini kerana anak dapat bergaul dengan rakan-rakan sebaya dan terus memberi rangsangan kepadanya untuk terus bercakap. Alhamdulillah setelah 4 bulan ke sekolah sudah ada perubahan, rakan-rakannya turut memberi sokongan dengan pengajaran yang diberikan oleh cikgu.

Ibu bapa teruskan usaha dan sentiasa bersabar dengan karenah anak yang lambat bercakap ini. Antara amalan yang boleh dilakukan oleh ibu bapa ialah 

  • Amalkan membaca doa ini terutama setiap kali selepas solat 5 waktu. Niat supaya anak kita cepat bercakap seperti kanak-kanak lain dan tiup ke mulut anak yang lambat bercakap. 
  • Setelah anak boleh bercakap amalkan doa ini tanda kesyukuran kita setelah anak ini sudah boleh berbicara.

  • Jumpa doktor pakar untuk rujukan susulan anak-anak supaya ibu bapa dapat garis panduan untuk mendidik anak-anak yang lambat bercakap ini.
  • Ibu bapa juga boleh mengambil air nasi yang tengah di masak. Ambil 1/2 cawan air tersebut, setelah suam bolehlah diberikan kepada anak untuk diminum.
  • Ibu bapa juga boleh amalkan setiap kali kutbah jumaat habis dibaca oleh khatib, niat untuk anak cepat bercakap dengan letakkan ibu jari ibu ke lelangit dan letak ibu jari tersebut di lidah anak.
Insyaallah kita berusaha demi anak-anak maka hasilnya kita akan perolehi, Kepada ibu bapa yang senasib dengan saya boleh sama-sama kita amalkan. Setakat ini setelah anak 4 tahun lebih saya sudah dapat memahami apa yang hendak dicakap dan disampaikan. Walaupun kadangkala ada juga yang kurang difahami tetapi saya berusaha juga untuk memahaminya. Marilah sama-sama kita amalkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan