Ahad, 31 Ogos 2014

Anak Soleh/Solehah, Anak Yang Cemerlang

Teks: norazitaadnan
Foto: carian geogle

Anak-anak adalah anugerah terindah yang dikurniakan oleh Allah S.W.T kepada setiap ibu bapa. Setiap pasangan yang berkahwin pasti akan berusaha demi mendapatkan cahaya mata dalam kehidupan mereka. Anak adalah amanah yang diberikan oleh Allah S.W.T untuk dijaga dan dididik dengan sebaiknya. Semua ibu bapa mahukan anak mereka hidup cemerlang di dunia dan di akhirat. Kita hanya berusaha, Allah yang menentukan segalanya.

Saya amat tertarik dengan tips mudah yang yang dikongsi oleh blogger mommyIskandar yang patut diamalkan oleh setiap ibubapa untuk anak-anaknya terutama yang beragama Islam. Semoga kita dapat membentuk pewaris bangsa dengan baik bagi menyambung warisan kita nanti. 

Antara Tips yang mudah untuk diamalkan dan dikongsi bagi mendapat anak yang soleh/solehah seperti berikut:

1. Sentiasa sedekahkan Surah Al-Fatihah kepada anak-anak.
  • Baca sehingga ayat "Iyakanak budu waiya kanastain" bermaksud "hanya kepadaMu kami sembah dan hanya padaMu pohon pertolongan" 
  • Selepas ayat ini mintalah hajat yang berkaitan dengan anak yang kita ingat pada masa itu. 
  • Habiskan Surah Al-Fatihah.
  • Doakan semoga anak kita diberi kefahaman yang sebenar dalam urusan agama dan memiliki ilmu yang bermanfaat.
  • Serahkan urusan anak kepada Allah untuk menjaga.
2. Semasa anak tidur pandang wajahnya dan bercakap dengan kata-kata positif. (ustaz kata seolah kita bercakap dengan rohnya)

3. Solat hajat berhampiran tempat tidur anak dan sentiasa mendoakan untuk menjadi anak yang soleh/solehah.

4. Minta dengan anak untuk sentiasa dikasihi. Anak yang soleh/solehah akan sentiasa doakan ibu bapa walaupun ibu bapa sudah meninggal dunia. Ceritakan dengan anak bahawa setiap kejadian tuhan pasti ada yang hidup dan mati. Ingatkan anak-anak untuk sentiasa mendoakan ibu bapa yang berada di alam barzakh untuk selamatkan daripada seksaan.

5. Sentiasa peluk anak walaupun sudah besar. Mereka akan merasakan bahawa kita  sentiasa menyayangi mereka.

6. Sentiasa maafkan anak, walaupun perbuatan mereka melukakan hati kita. Muhasabah diri bahawa semua itu adalah balasan tuhan ke atas kesilapan kita di masa lalu.

7. Jaga tutur kata. Sentiasa mohon maaf sekiranya kita TER....
Mengikut pepatah melayu, "Marah bukan bererti kita benci, marah itu tandanya sayang" untuk menjadikan mereka anak yang hebat.

8. Amalkan membawa Surah Ibrahim ayat 40.


9. Sentiasa ingatkan Allah S.W.T maha berkuasa. Sekiranya kita mempunyai pangkat, belajar tinggi, muka cantik tetapi peribadi buruk tiada gunanya. Bentuk peribadi yang mulia dalam kehidupan.

10. Amalan membasuh beras untuk kaum ibu.
  • Masa basuh niat " Ya Allah lembutkan hati anak-anakku seperti mana lembutnya beras ini menjadi nasi".
  • Basuh beras lawan jam sambil selawat.
Semua tips di atas mudah untuk dilakukan oleh setiap ibu bapa. Marilah sama-sama kita amalkan dan istikomah, semoga mendapat hasil yang memberangsangkan untuk bangsa dan negara. Amin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan