Jumaat, 12 September 2014

Kejayaan Bermula Dengan Keyakinan Diri


Teks: norazitaadnan
Foto: carian geogle

Kekurangan keyakinan menyebabkan seseorang tidak dapat mencapai matlamat hidupnya. Begitu juga dengan saya yang mempunyai matlamat untuk menjadi seorang guru di mana sahaja pusat pendidikan. Mengetahui kekurangan diri saya mencari keyakinan diri yang hilang dengan mengikuti kursus yang telah dianjurkan oleh pihak KMB. Alhamdulillah akhirnya apa yang dicari telah dijumpai walaupun tidak sepenuhnya.

Semasa sekolah dahulu lagu "Fikirkan Boleh" menjadi pembakar semangat untuk meningkatkan motivasi diri. Walaupun sudah bertahun lamanya lagu ini tetap digunakan untuk meningkatkan jati diri terutama para remaja. Lagu yang ringkas tetapi mempunyai maksud yang mendalam. Mari sama-sama kita menghayatinya. Yakin pada diri bahawa kita juga boleh berjaya seperti orang lain.



Semua orang mempunyai matlamat, untuk menjadikan matlamat itu menjadi kenyataan kita perlu yakin bahawa kita boleh lakukan. Keyakinan diri yang tinggi menyebabkan orang sekeliling berasa yakin dengan diri kita.
Tips meningkatkan keyakinan diri yang boleh dikongsi daripada bersama daripada bacaan blog kawan-kawan dan telah dipraktikkan sendiri oleh saya semenjak menjadi seorang jurulatih. Alhamdulillah keyakinan diri semakin terpamir walaupun mengambil masa yang lama.

1.Penampilan menarik kerana ia boleh mempengaruhi emosi seseorang dan boleh mengubah cara pewatakan diri serta berinteraksi dengan orang lain. Sekadar hanya dengan kemas, selesa, bersih dan menarik perhatian orang lain tidak perlu pakaian yang mahal-mahal.

2. Berjalan dengan cepat kerana mengejar masa. Walaupun tidak mengejar masa cuba jadikan sebahagian cara dalam kehidupan kerana memberi rasa keyakinan lebih baik. Disamping boleh menjadikan satu senaman dan kita dapat menggunakan tenaga dan menjimatkan masa untuk melaksanakan tugas harian.

3. Postur badan yang betul. Kedudukan badan yang betul semasa berdiri, duduk atau berjalan membuatkan anda berasa lebih yakin dan selesa dengan diri sendiri. Postur badan menentukan keyakinan seseorang samaada dia boleh melakukan atau sebaliknya.

4. Cari kelebihan diri sendiri. Setiap manusia mempunyai kelebihan masing-masing. Cuba senaraikan seberapa banyak kelebihan di dalam diri bagi membolehkan motivasi diri sekiranya berasa kurang keyakinan dengan diri sendiri. Baca semula senarai tersebut bagi meningkatkan semula keyakinan diri. Menurut Perunding Psikologi Klinikal, Paul Jambunathan, manusia lebih banyak menyenaraikan emosi negatif berbanding emosi positif.

5. Bersyukur kepada tuhan ke atas apa yang kita miliki dan masih diberi peluang untuk terus hidup dan menikmati keindahan alam. Luangkan sedikit masa untuk menunjukkan tanda syukur dan sentiasa mengingati tuhan yang maha esa dengan berzikir  yang dijadikan amalan harian.

6. Sentiasa memberi pujian. Tidak kedekut memberi pujian kepada orang lain dengan seikhlas hati. Elakkan daripada mengumpat kerana lebih banyak perasaan negatif  dan memberi kesan yang negatif juga dalam diri dan persekitaran.

7. Duduk di hadapan. Kebiasaan kita jarang untuk berebut duduk di barisan hadapan, yang direbut berada di barisan belakang. Menurut kata ustaz masa belajar dahulu, orang yang berada di depan lebih mudah untuk menerima ilmu berbanding yang berada di belakang. Duduk di hadapan membolehkan kita mudah melihat, mendengar dan mendapat maklumat dengan lebih jelas. Malahan mempunyai peluang untuk bertanya dan mudah dikesan oleh individu penting yang memberi taklimat.

8. Ambil peluang bercakap. Ambil peluang untuk memberi pandangan walaupun sekali sekala. Ini meningkatkan keyakinan diri untuk bercakap dikhalayak ramai. Menjadi pendengar yang baik juga penting sebelum memberi pandangan atau pendapat untuk disuarakan.

9. Bersenam. Tahap kesihatan dan kecergasan memberi banyak kesan keyakinan seseorang kerana individu yang mempunyai berat badan yang seimbang biasanya lebih yakin dengan diri sendiri.

10. Murah senyuman. Senyuman memberi kesan positif secara langsung pada diri sendiri dan juga persekitaran. Disebabkan senyuman semua orang yang ada disekeliling kita juga turut tersenyum yang membuatkan kita rasa tenang dan gembira. Malahan dengan senyuman akan melindungi kedukaan dan keresahan hati dan ia membuatkan kita tampak lebih berkeyakinan.

Mari kita praktikkan dalam kehidupan kita agar rakyat Malaysia lebih berkeyakinan untuk membuat keputusan dalam kehidupan mereka. Diharap ilmu ini dapat dipanjangkan lagi kepada semua orang dan memberi manfaat kepada semua orang yang sentiasa inginkan perubahan diri.


KEYAKINAN DIRI

"CARA YANG BIASA DILAKUKAN UNTUK MENDAPATKAN KEYAKINAN DIRI, DAN TELAH DIPRAKTIKKAN UNTUK DIRIKU SENDIRI"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan