Ahad, 17 Ogos 2014

Pemimpin Yang Disayangi Atau pemimpin Yang Disegani?

Setiap manusia mempunyai sifat kepimpinan masing-masing. Samaada sifat kepimpinan itu teserlah ataupun sebaliknya. Kepimpinan boleh dilihat pada diri kita dalam situasi berbeza samada kepimpinan dalam kekeluargaan, perniagaan atau sosial. kadang-kadang kita tidak menyedari bahawa kita mempunyai sifat kepimpinan dalam diri.

Seorang wanita juga tidak terlepas untuk menjadi seorang pemimpin. Kebiasaan pemimpin wanita juga akan mendapatkan nasihat atau pandangan daripada orang lelaki untuk mendapatkan keputusan yang baik. Ini kerana kebiasaan wanita lebih menggunakan emosi dalam membuat keputusan.

Kita juga sering kali mengharapkan agar dapat bekerja dengan pemimpin yang dihormati dan disukai oleh pekerja-pekerja. Namun begitu kebiasaannya kita tidak akan dapat seperti yang kita harapkan. Hanya mampu berdoa semoga pemimpin tersebut menjalankan tanggungjawabnya dengan adil dan saksama. Apa pun berbalik kita kepada tuhan yang satu bermohon agar di beri pemimpin yang baik dan soleh dalam organisasi kita.


Jadi di sini saya memberi beberapa tips agar kita dapat sama-sama praktikkan dalam kehidupan.
Tips menjadi pemimpin yang disegani:
1.  Keseimbangan dalam perjalanan operasi dan pengurusan sumber manusia. Pemimpin yang akan memikirkan kecemerlangan operasi sistemnya serta mengambil berat hal-ehwal dan kebajikan orang yang dipimpinnya.

2. Kejujuran dalam berkata-kata amat penting bila menjadi seorang pemimpin. Kebiasaan kita sukar untuk bercakap benar terutama tentang suatu perkara yang kurang sedap telinga mendengar. Lebih banyak hendak menjaga hati daripada bercakap benar tentang sesuatu perkara tentang hakikat sebenar. Jangan memilih perkataan yang hanya sedap telinga mendengar sehingga tiada perubahan kepada orang yang dipimpin.
3. Pemimpin yang sebenar adalah pemimpin yang boleh memberi cabaran kepada orang yang dipimpinnya agar melakukan perkara yang lebih besar. Bagi dirinya sendiri dapat melakukan perkara yang lebih baik daripada perkara yang sedia ada atau menurun prestasi sebagai seorang pemimpin.

4. Bersedia dan bersemangat untuk bekerja dalam satu kumpulan. Ini kerana prestasi semakin tinggi sekiranya kita bekerja dalam satu kumpulan berbanding bekerja berseorangan. Walaupun menjadi pemimpin kita perlu berbaik dengan orang yang dipimpin untuk memudahkan kerja yang akan dilakukan oleh pemimpin ataupun yang dipimpin. Jangan menjadi seorang opemimpin ditaktor, kerana kerja bersama kumpulan perlu ada pandangan atau cadangan yang bukan hanya datang daripada pemimpin sahaja.

5 Meminta bantuan orang yang dipimpin untuk sama-sama bekerjasama dan memberi sokongan dalam meningkatkan prestasi kerja sesebuah organisasi. Bukan hanya mengejar anugerah untuk individu sahaja dengan menindas orang lain. Agar suasana kerja harmoni dapat dijaga dan semua orang seronok untuk bekerja.

6. Sekiranya pemimpin dapat tahu tentang sesuatu masalah di dalam organisasinya, sebagai pemimpin perlu bertindak untuk menyelesaikan masalah tersebut agar tidak menjadi besar. Jadikan diri untuk orang lain selesa untuk menjadikan kita sebagai pendengar setia dan mereka akan mempercayai kita sebagai pemimpin.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan