Ahad, 10 Ogos 2014

Pendidikan Awalku

Teks: norazita bt adnan
Foto: carian geogle

Setiap insan pasti akan diberi pendidikan awal oleh ibu bapa masing-masing. Begitu juga dengan diriku yang mendapat pendidikan bermula tahun 1985. Di Tadika KEMAS tetapi pada masa mula persekolahan hanya menumpang di kawasan perumahan. Walaupun begitu masih tetap bersekolah di tempat yang serba kekurangan kemudahan asasnya.


Pada tahun 1986 bertukar ke bangunan yang telah disediakan oleh kerajaan iaitu Sekolah Kebangsaan (LKTP) Keratong 6 & 7 dan sekarang bangunannya telah diasingkan antara keratong 6 dan 7. Pada masa ini guru tidak ramai berbanding murid sehingga 6 kelas dan sekelas dalam 40 orang murid yang dikawalselia oleh seorang guru. Mendapat pendidikan di sini sehingga ke tahun 6.
Perkara yang tidak disangka oleh aku ialah menjadi cikgu di sini setelah 20 tahun berlalu. Dahulunya dia bergelar cikgu aku sekarang menjadi rakan sekerja. Di sini baru mengetahui lumrah kehidupan sebenar. Dahulunya menganggap guru adalah insan terbaik yang boleh dicontohi. 
Antara Ciri-ciri guru yang hebat yang boleh dicontohi:
1. Mempamerkan ciri-ciri kekuatan teori.
2. Bertindak di atas landasan etika dan tatasusila kerja.
3. Sentiasa berusaha meningkatkan kualiti hasil pengajaran.
4. Prihatin dengan kehendak murid dan ibu bapa.
5. Berkebolehan menilai kekuatan dan kelemahan murid-murid.
6. Mempastikan situasi "Guru mengajar murid belajar" wujud di dalam kelas.
7. Profesional dan menumpukan perhatian kepada P&P di sekolah.
8. Menampilkan watak terpuji, berimej, berperibadi mulia, berwawasan sebagai pendidik 
    unggul pada setiap masa.
9. Berupaya membina minda pelajar yang cemerlang akademik.
Kini tahun 2014, anakku yang sulung pula bersekolah di sekolah yang sama dengan 
ku dahulu. Hari jumaat 8 Ogos 2014 telah mengingatkan aku semula di zaman persekolahan dahulu. Alangkah seronoknya bila boleh diputarkan semula masa lalu. Semua itu hanyalah khayalan semata-mata. Usia semakin hari, semakin meningkat. Masa itu amat berharga.



Harapanku semoga anakku Dania Arisya menjadi seorang insan yang berguna di dunia dan di akhirat di atas tunjuk ajar guruku gurumu jua. Terima kasih cikgu mendidikku sehingga berjaya. Semoga anakku lebih mendapat kejayaan daripada apa yang aku perolehi.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan