Sabtu, 2 Ogos 2014

Bermulanya Di Sini

Teks: norazita adnan
Foto: carian geogle
Salam perkenalan, salam persahabatan dan salam ukhwah untuk semua.
Alhamdulillah satu lagi matlamat yang telah saya senaraikan sudah berjaya dilaksanakan iaitu untuk membuat blog sendiri. Mungkin ini rezeki saya dan anak-anak. Sebenarnya sudah hampir  dua tahun saya mencari peluang sebegini. Bermula selepas saya bersalin anak yang ketiga, saya terfikir untuk membuat perubahan di dalam kehidupan saya sekeluarga.
Sebenarnya saya mula bisnes dengan perniagaan dropship tetapi tahun lepas perniagaan saya tidak berjaya. Ini mungkin disebabkan saya tidak tahu macam mana cara hendak mulakan perniagaan dan menarik minat pelanggan. Agak sukar berbanding berniaga secara realiti. Saya berharap ini merupakan titik permulaan saya untuk mendapatkan modal dan memulakan perniagaan yang diidamkan.
Sebelum itu izinkan saya perkenalkan diri dahulu. Nama diberi Norazita Bt Adnan. Merupakan seorang ibu kepada 3 orang cahaya mata. Saya di lahirkan di Kedah dan dibesarkan di Pahang. Mendapat pendidikan semuanya di Pahang dan terus melanjutkan pelajaran ke utara tanah air yang merupakan tempat kelahiran saya. Bermula dengan bidang sastera dan di peringkat pengajian tinggi tukar ke bidang yang lebih kepada sains iaitu bidang teknologi maklumat yang lebih berkaitan dengan rangkaian.
Saya merupakan seorang ibu yang bekerjaya. Kerja yang tidak tentu masa menyebabkan saya kurang dapat meluangkan masa bersama anak-anak. Saya telah berkhidmat dengan Kementerian Pertahanan hampir 11 tahun. Sebelum berkahwin kerjaya sebagai Penolong Pegawai Kesatria memang seronok. Dapat berhijrah ke tempat orang dan bermasyarakat dengan sekitar kawasan. Bila status bertukar terasa seperti hendak berhenti kerja. Keadaan ekonomi pada masa itu tidak mengizinkan untuk saya berhenti. Saya bekerja atas niat untuk membantu suami dan menambah ilmu kemanusiaan.
Saya juga seperti ibu-ibu yang bekerjaya berfikir untuk membesar anak-anak di depan mata. Namun apa kan daya kehidupan saya menuntut untuk bekerja dan menyara anak-anak sendiri. Kadang-kadang rasa sayu melihat anak-anak yang kurang kasih sayang hanya menumpang kasih sayang datuk dan nenek. Tambahan pula menghadapi masalah keluarga sedikit. Mungkin semua ini ada hikmah di sebalik semua kejadian yang telah ditentukan Allah S.W.T
Saya perlu kuat dan tabah menjalani kehidupan demi membesarkan anak-anak. Sampai bila saya hendak mengharapkan ibu dan bapa saya yang banyak membantu. Saya ingat kata pakcik pemandu van tempat saya kerja “kecil-kecil dah menyusahkan mak ayah bila dah kahwin masih menyusahkan mak ayah”. Siapa yang tidak mahu gembirakan hati emak dan ayah. Semua anak-anak mempunyai harapan yang sama walaupun sejahat mana pun pasti ada keinginan untuk gembirakan hati orang tua masing-masing.
Kerja saya sekarang lebih menjaga anak orang lain berbanding anak sendiri. Tanggungjawab saya sebagai jurulatih kena saya tunaikan untuk mendapat rezeki yang berkat untuk menyara anak-anak saya. Bila saya kerja saya akan kerja betul-betul, bila saya bercuti saya akan manfaatkan cuti saya sepenuhnya bersama anak-anak.
Berniaga sendiri saya tidak pernah lakukan, mungkin masih belum mencukupi modal dan kurang keyakinan. Saya mempunyai sedikit pengalaman dalam perniagaan ketika membantu kakak menguruskan perniagaannya. Antara perniagaan yang dimilikinya adalah kedai kain, beg dan kedai runcit. Saya membantu kakak hampir setahun juga dan alhamdulillah di situ saya banyak menimba ilmu perniagaan. Di sinilah bermulanya saya menghilangkan sifat malu dan mula peramah untuk melayan dan menarik pelanggan berbeza sebelumnya saya seorang yang pendiam dan pemalu.
Walaupun saya bekerja dengan makan gaji, saya juga masih berminat untuk menjahit baju dan jahitan manik. Sekiranya ada masa terluang saya akan membuat baju sendiri dan anak-anak dengan tunjuk ajar cikgu KEMAS. Alhamdulillah akhirnya saya dapat membuatnya sendiri dan terasa satu kepuasan bila dapat menjahit sendiri. 
Matlamat menghadiri kelas ini adalah untuk mencari ilmu berkaitan dengan blog dan fan page. Saya mahu capai matlamat yang telah disenaraikan dalam hidup saya. Di samping mencari  pendapatan sampingan untuk menyara  anak-anak sementara mereka masih kecil. Saya juga hendak mengisi masa terluang dan tidak mahu memikirkan masa silam. Saya mahu bangkit untuk terus majukan diri. Sentiasa sabar dengan cabaran dan dugaan yang diberikan.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan