Isnin, 1 Disember 2014

Persedian Awal Untuk Bekerja

Teks: norazitaadnan
Foto: carian geogle



Salam ukhawah untuk semua,

Alhamdulillah Allah S.W.T masih memberi aku bernafas dan kesihatan yang baik pada hari ini. Setiap hari aku akan bertolak dari rumah pukul 6.30 pagi untuk sampai ke tempat kerja sebelum pukul 8.00 pagi. Perancangan hari ini hendak buat persiapan yang perlu dilakukan sebelum pelatih masuk pada 6 Disember 2014 ini. Apa yang perlu dilakukan hari ini adalah membuat carta untuk persediaan bagi kelas Pembinaan Karakter. Nanti aku hanya perlu ulangkaji sahaja untuk mengajar pelatih tidak kelam kabut untuk membuat kerja lain.

Sekurang-kurangnya ada masa rehat untuk meneruskan hari seterusnya dan ada masa bersama anak-anak. Kalau orang yang tidak pernah terlibat dengan bidang yang aku buat ini, mesti beranggapan persediaan yang macam mana lagi hendak buat sedangkan setiap kumpulan mengajar perkara yang sama. Apa sahaja kerja yang baik memerlukan persediaan yang rapi untuk mendapat kualiti terhadap pelanggannya. Begitu juga dengan kami seorang jurulatih, mahukan perkhidmatan yang kami berikan supaya pelanggan kami mendapat nilai di dalam kem selama 3 bulan ini.

Kalau orang tengok dan beranggapan kerja yang kami buat ini adalah kerja “gila”. Mana mungkin dapat mengubah orang dalam masa tidak sampai 3 bulan ini. Mereka sudah biasa dengan sikap mereka selama 18 tahun. Sekurang-kurangnya apa yang kami berkongsi tidak dapat banyak, sedikit pun memberi kesan pada remaja-remaja ini sekurang-kurangnya amat berharga.


Ini mengingatkanku kepada cerita “Tapak Sulaiman”. Aku selalu berkongsi cerita ini dengan pelatih. Ceritanya begini, Di pagi Subuh yang hening seorang tua berdiri di atas tebingan pasir sambil menikmati udara segar. Merenung ke bawah, dia melihat satu permandangan yang aneh. Di persisiran air beribu-ribu tapak sulaiman terdampar sejauh mata memandang, dibawa ombak selepas taufan malam semalam. Yang lebih aneh lagi kelihatan seorang anak kecil berulang kali membongkok, mengutip dan mencampakkan kembali tapak sulaiman ke laut. Berkata dibenak hati orang tua itu, "iskh...iskh...iskh kerja sia-sia, tidak mungkin budak itu boleh menyelamatkan ke semua tapak sulaiman itu". Lalu orang tua itu mengambil keputusan untuk menyedarkan anak kecil itu tentang perkara tersebut. Dia berjumpa dengan anak kecil itu sambil berkata, "wahai anakku, apa yang kau lakukan ini sia-sia sahaja, mana mungkin kamu dapat menyelamatkan ke semua tapak sulaiman yang terdampar di persisiran pantai".Anak kecil itu menjawab sambil mencampakkan tapak sulaiman yang ada ditangannya "sekurang-kurangnya saya menyelamatkan yang ini" dan meneruskan sumbangannya.

Nilai moral yang dapat di kongsi di sini ialah setiap manusia mempunyai pilihan dalam kehidupannya sama ada memilih untuk menjadi:

1. Tapak sulaiman di lautan.
Menjadi manusia yang sentiasa menerima apa jua cabaran dan dugaan yang dihadapi dengan tabah atau

2.Tapak sulaiman di lautan tetapi akhirnya kembali terdampar di tepi pantai.
Menjadi manusia yang menerima apa jua cabaran tetapi hanya berusaha separuh jalan kerana cepat berputus asa dan mudah mengalah.

3. Tapak sulaiman yang terdampar di tepi pantai.
Menjadi manusia yang cepat putus asa dan tidak mahu berusaha untuk mendapatkan kejayaan di dalam kehidupannya.

Dalam kehidupan ini kita merupakan pelakon yang mewarnai kehidupan ini. Dunia ini merupakan pentas kita. Jadi kita boleh membuat pilihan dalam kehidupan kita dengan mendapatkan petunjuk daripada tuhan yang maha esa. Bersyukur dengan apa yang ada dan sentiasa berusaha untuk menjadi insan yang terbaik dan menyenangkan orang di sekeliling kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan